lördag 21 januari 2012

lite recept...

...som efterfrågats kommer här!

Fröbröd: 2 ägg, 3 dl riven ost (gärna västerbotten) men det går bra med vilken som hellst. 1 msk majonnäs, 2 msk keso, 1.5 tsk bakpulver, ca 5 dl frön (tex pumpakärnor, solrosfrö, sesam eller lin)
Ugnen sätts på 225 gr. Blanda alla ingredienser och smeta ut på ett bakplåtspapper-grädda 15 min! Klart!

Oopsis: (4 st) 3 ägg, salt, 100 gr philadelphiaost, 1 tsk bakpulver, 1 msk fiberhusk, 1 msk blandade frön (jag använder sesam, vallmo och linfrö)
Ugnen sätts på 150 gr.
Dela på äggvitor och gulor. Vispa vitorna hårt med lite salt. (Bunken ska kunna vändas utan att vitorna åker ut) Vispa sedan gulor, bakpulver och ost. Vänd försiktigt ner smeten i vitorna. Klicka ut smeten på bakplåtspapper (receptet säger 4 bröd men jag tycker det är lagom med 6 st) Toppa med frön och grädda 25 min! Detta är mina klara favoriter! Jag som älskar mjukt bröd...;)

Kokospannkaka 5 ägg, 4 dl vispgrädde, 0.5 dl fiberhusk, 1 dl kokosflingor, 1 krm salt, 4 dl mjölk, 1 msk smör. Blanda alla ingredienser utom smöret och låt svälla en stund. Hätta upp en stekpanna med smör och stek som vanliga pannkakor, dock behöver dessa några minuter till då de är rätt tjocka. Servera med grädde och bär.

Gordon bleu 500 g kalvfärs (vi tog nötfärs), salt & vitpeppar, 0.5 dl hackad bladpersilja, 4 skivor skinka, 8 skivor stark ost, 1 msk smör och grönsallad.
Sätt ugnen på 200 gr. Blanda färs, salt, peppar och persilja. Platta färsen till 4 tunna biffar. Lägg en skinkskiva och två ostskivor på varje biffs ena sida och vik sedan ihop. Bryn på biffarna på båda sidor tills de fått färg och låt dem sedan gå färdigt i ugnen ca 15 min.
Under tiden biffarna går klart gör vi Kantarellsås : 300 gr frysta eller 2 l färska kantareller steks i smör. Tillsätt 2 dl grädde, 1 tsk mushroom soy (eller en halv buljongtärning)salt och vitpeppar. Koka ihop i 5 min. (Jag tillsatte 1 msk turkisk youghurt för att få den lite fastare)
Servera med grönsallad!
Detta åt vi igår och det var helt fantastiskt! Vi tog lite brännvinsost och lite ädelost i våra biffar! Mums!!!!

Det var några av mina tips, kan säkert blir fler!

1 kommentar: